dimarts, 7 de març del 2017

mates i noies



Un estudi de la UPC detecta que el 59% de les noies canviaria de professió en cas de ser un noi

En l’intent de descobrir si hi ha diferències per raó de gènere a l’hora d’escollir una feina l’estudi, dirigit per la professora Montse Novell, ha comprovat que un 59% de noies canviaria de professió si fos un noi. En aquest cas preferiria treballar a jornada complerta i, en quant als coneixements necessaris a l’hora de desenvolupar una feina, prioritzarien els tecnològics, els idiomes, la informàtica, les matemàtiques i saber donar ordres.

04/10/2005
Aquestes dades s’han extret d’una enquesta realitzada a 63 noies de Catalunya, d’entre 15 i 17 anys, estudiantes de secundària i que han participat en un programa de la Universitat Politècnica de Catalunya on es donen a conèixer els estudis que imparteix la Universitat i que normalment estan associats a la figura del noi perquè són tècnics.
Els resultats d’aquesta enquesta formen part del projecte europeu Leonardo AMPVOC (Assessing Multiple Intelligence Performance in Vocational Students), dintre de les tasques desenvolupades pel Grup de Recerca d’Igualtat d’Oportunitats en l’Arquitectura, la Ciència i la Tecnologia (GIOPACT) de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC). El grup, dirigit per Carme Martínez, està interessat en aprofundir en el coneixement de les barreres invisibles que dificulten l’accés de les noies vers les carreres científiques i tècniques, i en les expectatives que s’imposen, a través de la socialització i els rols de gènere atribuïts, tant per als nois com per a les noies, i que, en definitiva, estan predeterminant desigualtats d’oportunitats per a elles i per a ells, enlloc de potenciar i valorar les capacitats segons un enfoc ampli i individualitzat, com postula el model de les intel·ligències múltiples de Howard Gardner. Aquest model, que s’estudia des de els anys 80, es basa en el concepte de què les persones són intel·ligents però de diferent manera. Tradicionalment es té en compte, prioritàriament, la intel·ligència lingüístic i matemàtica de les persones. Amb les intel·ligències múltiples, també s’analitzen els aspectes interpersonal, intrapersonal, musical, naturalístic, quinestèssic i visual-espacials.
A l’hora d’estudiar aquestes desigualtats, el grup de la UPC ha optat per no analitzar quin tipus d’intel·ligència predomina en cada noia, sinó fer visibles els diferents estereotips que la societat (noies, professorat, avaluadors) té en relació al gènere.
El projecte europeu, que ja es troba en la seva quarta fase, està liderat per Montse Novell, professora del Grup de Recerca d’Igualtat d’Oportunitats en l’Arquitectura, la Ciència i la Tecnologia (GIOPACT) d’aquesta Universitat. L’objectiu del treball és analitzar, des d’una perspectiva de gènere l’avaluació de les intel·ligències múltiples. En concret, el treball se centrava en desvetllar els estereotips de gènere que estan influint en l’alumnat a l’hora de l’elecció dels seus itineraris acadèmics i professionals. El treball de camp d’aquest projecte europeu consisteix a conèixer les preferències professionals i de competències (coneixements, habilitats i aptituds) que tenen una mostra d’estudiantes de formació professional i de secundària dels quatre països que hi participen: Irlanda, Grècia, Finlàndia i Espanya.

Canviar de feina en funció del sexe
A l’enquesta se’ls ha plantejat cinc qüestions: quina professió els agradaria tenir i per què, si preferirien una jornada de treball a temps complert o parcial, quins coneixements o habilitats creuen que hauran de tenir per treballar en el que els agradaria i quin lloc de treball els agradaria ocupar. Aquestes mateixes preguntes, se’ls ha plantejat en el supòsit que fossin nois.
Pel que fa a l’àmbit professional, l’enginyeria i la medicina són les professions més escollides, però la demanda és superior en el supòsit que fossin nois. 12 de les enquestades afirmen que escollirien enginyeria i medicina en primera preferència; en canvi, si fossin nois, l’enginyeria seria la professió que triarien 22 noies i medicina 11.
Per sota d’aquestes, se situen arquitectura, triada per 9 noies (10 si fossin nois); biologia, escollida per 6 noies (4 si fossin nois); veterinària, escollida per 4 noies (3 si fossin nois); psicologia, triada per 4 noies (2 en el cas que fossin nois).
En conclusió, 26 noies (41%) escollirien la mateixa professió tant essent noies com si fossin nois; en canvi, 37 de les enquestades (59%) manifesta que si fos un noi, es dedicaria a una altra professió. En general, la professió que trien és perquè els interessa o perquè els pot donar una bona reputació. Si fossin nois, els motius són el prestigi i guanyar diners. Les raons també són que molts amics ho fan, que són àrees d’homes, què els interessa o què és una professió aventurera i no cal estar amb la família.
Un total de 26 noies creu que les preferències entre nois i noies són diferents perquè els dos sexes tenen interessos, prioritats, mentalitats i opinions diferents, i que els nois són més científics que les noies. Elles creuen que les noies, en general i a diferència dels nois, trien el seu futur professional tenint en compte el que els hi agrada. “Els nois són més ambiciosos que les noies”, “als homes els agrada tenir més temps lliure” i “no se suposa que els nois s’hagi de fer càrrec de la família” són alguns dels comentaris que fan les noies per justificar les diferents preferències professionals entre gèneres.
Pel que fa a la hores de treball a la setmana, 29 noies treballaria en horari de jornada parcial (aprox. 20 hores) per tenir més temps lliure i per la família; 25 preferiria la jornada complerta (35-40 hores), per guanyar més diners i perquè els agrada treballar. Si fossin nois, 32 es decantarien per la jornada complerta per guanyar més diners i perquè els agrada la professió, i 29 en jornada partida, per tenir més temps per estar amb els amics.

Saber idiomes, tenir coneixements en ciències naturals i experimentals, admetre els propis errors i saber trobar i analitzar informació són, en aquest ordre, les principals habilitats que les noies creuen que han de tenir per treballar. En canvi, si fossin nois la seva prioritat seria tenir coneixements en tecnologia, idiomes i informàtica, saber donar ordres i tenir coneixements en matemàtiques.
El grup de recerca de la UPC s’encarregarà també de recollir i analitzar els resultats de les enquestes que s’estan realitzant a estudiantes de secundària d’Irlanda, Grècia i Finlàndia. Un cop es tinguin les conclusions globals, es proposarà com avaluar les diferents intel·ligències tenint en compte els estereotips de gènere.

Per què les noies no trien estudis tècnics? Què cal fer?
El GIOPACT, té el projecte d’estudiar les diferents formes de discriminació per raó de gènere i les causes que provoquen una menor presència de les dones en el món de la ciència i la tecnologia. Alhora, GIOPACT pretén dissenyar eines i propostes d’actuació que contribueixin a la igualtat d’oportunitats de les dones en la formació i en el mercat laboral, tant en l’accés com en la promoció, la retribució i en les condicions laborals. D’altres objectius són sensibilitzar i formar en matèria de gènere i discriminació; aportar propostes que impulsin una major participació de les dones en la ciència i la tecnologia, i aplicar les eines i metodologies a altres formes de discriminació de determinats col·lectius o per altres motius diferents del gènere (cultura, raça, religió, etc.).
Des de fa uns anys, les actuacions de la Universitat Politècnica de Catalunya en quant a l’àmbit de la igualtat d’oportunitats entre les dones i els homes, es desenvolupaven en el marc del Programa Dona i pràcticament es limitaven a la promoció dels estudis de la UPC entre les estudiantes d’ESO i batxillerat, amb l’objectiu d’aconseguir augmentar el nombre de dones que accedeixen a la universitat, especialment pel que fa als estudis d’enginyeria.

La regularització en termes de gènere de les denominacions dels centres docents de la UPC; la publicació del “Llibre blanc de les dones de Catalunya en el món de la ciència i la tecnologia”, resultat de la col·laboració del Programa Dona i el grup de recerca GIOPACT de la UPC, i la participació en diversos programes europeus de l’àmbit de la igualtat d’oportunitats són alguns exemples d’aquestes actuacions.



Síguenos en Twitter Abrir el enlace en una nueva ventana

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada