divendres, 29 de maig del 2015

l'horari

La banca trenca l'horari. Que no en fa d'anys que el van trencar. Encara recordo al Tapia, Joan, volen ferme firmar el nou contracte de 8 a 5 cada dia sense res a canvi. Que quedariem molt be com a department exemplar, deia. La questio esque ara es volt tocar el tema  per ferlo mes europeu. La banca és l’únic servei que fa coincidir l’horari comercial amb el laboral i només obre als matins. La constatació és de José Ignacio Goirigolzarri, president de Bankia, la primera gran entitat financera que ha trencat el tabú i ha optat per ampliar els horaris d’atenció al públic a les que anomena oficines àgils. En plena transició del sector cap a la digitalització, el banc nacionalitzat va posar en funcionament la tardor del 2013 aquestes oficines, amb horari ampliat, i ara altres bancs com ara CaixaBank i Sabadell rumien fer el pas i mantenir apujada la persiana a les tardes. Mentrestant, els sindicats es miren el canvi amb recel, logicament.
Amb només un dia de diferència, els consellers delegats dels dos principals bancs de Catalunya van deixar la porta oberta a obrir sucursals més enllà del migdia. “Si els nostres clients, segons en quines zones, en quines situacions, volen servei d’oficines a la tarda, els hi hem de donar”, va defensar Gonzalo Cortázar, número dos de CaixaBank, a la presentació de resultats del 23 d’abril. L’entitat presidida per Isidre Fainé ja té vuit oficines amb horari ampliat, de les quals una és a Barcelona i una altra a Girona. Són les oficines A, unes sucursals insígnia que vol expandir a les principals capitals de província. Segons un portaveu del primer banc català, per ara no es preveu estendre aquest horari a les oficines convencionals.
Destaquen la necessitat de conjugar els interessos dels clients i dels treballadors, recelosos de treballar més de les gairebé 1.700 hores per any que estableix el conveni col·lectiu del sector.
“La patronal de caixes vol donar llibertat perquè es pactin els horaris en cada entitat”, sosté Jordi Campins, del Sindicat d’Estalvi de Catalunya (SEC), amb representació a les antigues caixes. Tot i això, apunta que el BBVA no els ha comunicat cap intenció de modificar horaris a CatalunyaCaixa. Des del SEC obren la porta a parlar de “petites flexibilitats” horàries, ui quin perill. En qualsevol cas, vinculen aquests canvis al nou conveni, que ara s’està negociant i que compten aprovar a la tardor.
Flexibilitat qüestionada
Bankia ha sigut el primer dels grans bancs a topar amb els sindicats. No per les oficines àgils, que són fruit del pacte amb els empleats, compensats amb més salari i dies de vacances. El conflicte ve perquè l’entitat nacionalitzada vol ampliar els horaris dels gestors personals, que assessoren empreses i comerciants. Això no implicaria que obrissin les oficines més hores sinó que visitarien els clients fora de l’horari d’oficines, segons explica l’entitat financera.
CCOO ja ha amenaçat amb una vaga si la mesura tira endavant, però Bankia remet al conveni, que permet aquesta flexibilitat horària. Fonts sindicals xifren en almenys 3.000 els treballadors afectats, més de 400 dels quals a Catalunya. Es tractaria bàsicament de directors, subdirectors i gestors. “Flexibilitat no vol dir que es parteixi la jornada”, adverteix Pepe Muñoz, delegat del Sindicat Autònom de Treballadors a Bankia. Qualifica aquesta modificació d’horaris d’“il·legal” i denuncia que no es deriva de “cap acord”. A més, critica que el banc comunica la mesura de manera verbal a cada treballador, de manera que no ho poden denunciar. Menys mal que no vaig firmar.
Amb una implantació més plàcida, les 123 oficines àgils del banc presidit per Goirigolzarri tanquen a les 18.15 hores i només fan operacions de finestreta. Situades estratègicament en barris molt freqüentats de grans ciutats, incorporen dispensadors de torns perquè les cues durin com a màxim tres minuts. Bankia espera arribar a tenir 140 sucursals amb horari partit a finals d’any, amb l’objectiu que la resta es puguin centrar a fer accions comercials.
El 17% dels clients d’aquestes oficines visiten la sucursal a la tarda, segons dades de la mateixa entitat, que apunten com a causa d’aquest fet l’arrelat costum d’anar a les oficines que tenen molts clients provinents de les antigues caixes d’estalvis. Aquest percentatge gairebé es duplica quan es pregunta als clients de banca online de Bankia quan prefereixen ser atesos a les oficines: el 40% optarien per anar-hi a la tarda. Si bé avui dia la majoria d’operacions bancàries es poden fer a la xarxa, l’assessorament personal sovint és imprescindible

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada