dilluns, 3 de juliol del 2017

el corredor

Els sectors empresarials tarragonins van advertir un cop més ahir de la pèrdua d’oportunitats que està ocasionant el retard en la construcció del corredor mediterrani. En una cimera sobre aquesta infraestructura organitzada pel lobi Ferrmed al Port de Tarragona, els representants d’empreses com Volkswagen Audi, les químiques BASF i Covestro i els operadors logístics marítims Bergé i Euroenergo van coincidir en el fet que no disposar d’una via d’ample internacional que faciliti les exportacions cap a Europa perjudica la competitivitat de les empreses que operen al territori i allunya les inversions.
El director de Bergé, David Parra, va recordar que el 2015 l’empresa automobilística Daimler -propietat de Mercedes i Smart- va aturar una inversió a Tarragona per crear una plataforma logística des d’on s’exportarien 200.000 vehicles a l’any al Pròxim Orient. Precisament en el mateix sector, Volkswagen va anunciar al mes d’abril que traslladaven de Barcelona a Tarragona la seva principal base logística, des de la qual mouran uns 80.000 vehicles anuals. Una inversió que segons el director de la companyia a Espanya, Miguel Mas, necessita “que totes les infraestructures estiguin a punt, i això inclou el corredor mediterrani”.
En termes similars es van manifestar els representants de BASF, Covestro o Euroenergo. Antoni Torà, de BASF, va assegurar que les inversions de diverses empreses a les seves instal·lacions de Tarragona estan molt condicionades pel calendari del corredor mediterrani, mentre que Carlos Nebot, de Covestro, va recordar que l’empresa ja ha fet inversions esperant poder connectar-se a Europa amb ample internacional, però que ara cal que l’Estat faci els deures.
Per part d’Euroenergo, Anastasia Mozgovoy va confessar que la seva plataforma ferroviària al port de Tarragona no funciona “des de l’any 2006, ja que el transport de mercaderies amb tren obliga a canviar de comboi quan s’arriba a França, per la diferència d’ample de via, i això fa que els operadors prefereixin fer-lo per carretera, tot i que és més car i més contaminant”.
El coordinador del corredor mediterrani del ministeri de Foment, Juan Barios, va assegurar que el 2020 estaria a punt l’esperada connexió en ample de via internacional entre Vila-seca i Castellbisbal, el denominat tercer fil, una inversió llargament reivindicada pels agents econòmics de Tarragona, com el petroquímic o el port, i que també acumula anys de retard. Una promesa que va ser rebuda amb escepticisme entre els representants de les empreses pels retards que ha acumulat una solució plantejada el 2011 i que havia d’estar acabada el 2014, però que ara mateix està aturada pels problemes tècnics en els projectes adjudicats.
Escepticisme amb el tercer fil
Des de l’Autoritat Portuària de Tarragona es va recordar que aquesta solució havia de ser provisional -perquè passa per la costa i això genera conflictes amb el sector turístic i alguns ajuntaments- i es va reiterar que l’opció definitiva passa per rehabilitar la línia de Reus a Roda de Berà, on encara no s’ha fet cap inversió. Per la seva banda, el secretari general de Ferrmed, Joan Amorós, va exigir que hi hagi un calendari clar que inclogui també les connexions d’aquesta via amb les terminals empresarials i portuàries.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada